Fandom

Wiki Ski Jumping Manager

Wisła (Malinka)

498stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Pol.gifWisła (Malinka) -skocznia ulokowana w Wiśle.

Wisła (Malinka)
Pol wisla u43.jpg
Kraj Pol.gif Polska
Rozmiar Skoczni (HS) 134 m
Rekord skoczni 137,5 m Sui.gif Andreas Kuettel
Typ skoczni Skocznia duża

Informacje ogólneEdytuj

Skocznia narciarska "Wisła - Malinka" jest drugim pod względem wielkości obiektem tego typu w Polsce. Powstała już w 1933 roku, podczas uroczystego otwarcia skokiem na odległość 41 metrów rekordzistą został Mieczysław Kozdruń - trener reprezentacji Polski w latach 50 - tych.

W 2001 roku, podczas Mistrzostw Polski nastąpiło pożegnanie "starej" Malinki. Zwyciężył Wojciech Skupień, ustanawiając nowy rekord - 112,5 metrów. Wcześniej w anulowanej serii Robert Mateja oddał skok aż na 119 metr, jednak go nie ustał.

Decyzja o renowacji zapadła w 2001 roku. Koszt tej inwestycji przekroczył prawdopodobnie 45 milionów złotych. Przebudowa skoczni ruszyła w grudniu 2004 roku. Powiększono punkt konstrukcyjny z K-105 do K-120 metrów. Wybudowano wieżę startową z rozbiegiem, oraz nową wieżę sędziowską. Zainstalowano słupy oświetleniowe. Ewenementem było, że zeskok skoczni przecinała droga, którą zamykano na czas przeprowadzania zawodów. Obecnie, by skrócić dojazd, wybudowano przeciwstok, połączony z budynkiem administracyjno-technicznym i trybunami, a szosa przebiega w tunelu pod tym kompleksem. Powstał również wyciąg dla skoczków – co jest wymogiem FIS. Obok zaplanowane są parkingi i domki dla zawodników oraz cała infrastruktura niezbędna przy nowoczesnych skoczniach, której brakowało do tej pory. Wzdłuż zeskoku maja powstać trybuny, które pomieszczą 8 tys. widzów.

Początkowo skocznia miała zostać oddana do użytku w 2005 roku, jednak już kilka razy przesuwano ten termin. W grudniu 2006 na zeskoku obsunęła się ziemia. Okazało się, że najprawdopodobniej wykonano niewystarczające badania gruntu. Podłoże jest niestabilne i może grozić dalszymi obsunięciami. Wszelkie prace wstrzymano do czasu opracowania analizy przyczyn katastrofy budowlanej oraz projektu naprawczego. Budowa ruszyła ponownie w czerwcu roku 2007 i została zakończona we wrześniu 2008 r.

Parametry skoczniEdytuj

  • Punkt K: 120 m
  • HS: 134 m
  • Trybuny: 2 000
  • Oświetlenie: 1000 lx
  • Igelit: jest
  • Poczekalnia dla zawodników: o średnim komforcie
  • Siatka wiatrochronna: jest

Zawody międzynarodoweEdytuj

Na skoczni w Wiśle, w sezonie 2011/2012 odbył się jeden konkurs Pucharu Świata. Wtedy triumfował Szwajcar, Simon Ammann.

Zwycięzcy konkursów Pucharu Świata rozgrywanych na skoczni Malinka:
Sezon 2011/2012: 1. Sui.gif Simon Ammann 24.09.2010

RekordyEdytuj

Lp. Dzień Rok Zawodnik Odległość Zawody Uwagi
1. 24 września 2010 Svk.gif Jakub Caban 137,0 m Sezon 5
2. 2 grudnia 2010 Sui.gif Andreas Kuettel 137,5 m LGP Sezon 6
Pol wisla u43.jpg

Wisła - Malinka

Więcej w Fandom

Losowa wiki