Fandom

Wiki Ski Jumping Manager

Janne Ahonen

498stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Janne Petteri Ahonen (ur. 11 maja 1977 w Lahti) – były fiński skoczek narciarski, obecnie trener. Zdobywca Kryształowej Kuli w sezonie 2009/2010.

Janne Ahonen
JanneAhonen.png
Kraj Fin.gif Finlandia
Data urodzenia 11 maja 1977
Miejsce urodzenia Fin.gif Lahti
Osiągnięcia Zdobywca Pucharu Świata 2009/2010

BiografiaEdytuj

Janne Ahonen jest synem Maarit i Keijo. Matka zajmowała się sprzętem wędkarskim, a ojciec jest krawcem[18]. Od siódmego roku życia Janne skacze w klubie Lahden Hiihtoseura.

27 listopada 2001 urodził się jego syn Mico Petteri. 24 lipca 2004 ożenił się z matką swojego syna Tiią Jakobsson, z którą był zaręczony przez siedem lat. Ślub odbył się w XV-wiecznym kościele Panny Marii w Lahti. Przyjęcie weselne, na które przybyło około 150 osób, odbyło się w kompleksie rekreacyjnym Messilä. 13 czerwca 2008 urodził się jego drugi syn Milo.

Skokami narciarskimi zainteresował się już w dzieciństwie. Jego idolami byli słynni fińscy skoczkowie Matti Nykänen i Jari Puikkonen. Uważa się go za osobę o kamiennej twarzy, bardzo rzadko okazującą emocje, stąd pseudonim "Maska". Ponadto w pierwszych latach kariery skakał z maską na twarzy. Znany jest z powiedzenia, że "jesteśmy tu po to, aby skakać, a nie by się uśmiechać". Ahonen słynie z zamiłowania do szybkiej jazdy, w 1995 roku został ukarany mandatem, za jazdę z prędkością przekraczającą prędkość dozwoloną o 115 km/h. Dzień po tym incydencie wygrał zawody w Lahti. Bierze udział w wyścigach samochodowych drag racing. We wrześniu 2004 został zwycięzcą klasyfikacji generalnej w Mistrzostwach Finlandii i Skandynawii tych wyścigów. Jest uzdolniony plastycznie, zaprojektował logo Turnieju Skandynawskiego, sam stworzył projekt swojego domu. Interesuje się malarstwem. Oprócz tego zajmuje się malowaniem kasków i masek dla skoczków. Lubi ciężki rock oraz filmy akcji. Jego ulubiona potrawa to spaghetti bolognese, natomiast ulubiony napój to piwo. Edukację zakończył egzaminem maturalnym na etapie szkoły średniej. Oprócz ojczystego języka zna dwa języki obce, angielski i szwedzki. Jego młodszy o cztery lata brat, Pasi Ahonen, również jest skoczkiem narciarskim. W odróżnieniu od starszego brata nie odnosił sukcesów na arenie międzynarodowej. Nigdy nie zdobył punktów Pucharu Świata, a jego najlepszy występ w zawodach Pucharu Kontynentalnego to 7. miejsce na skoczni w Braunlage..

Dziennikarz Pekka Holopainen napisał biografię Janne Ahonena zatytułowaną "Królewski Orzeł", którą skoczek oficjalnie zaprezentował w sierpniu 2009 roku.

Igrzyska OlimpijskieEdytuj

do poszerzenia

Mistrzostwa ŚwiataEdytuj

do poszerzenia

Zwycięstwa w konkursach PŚEdytuj

1. Nor.gif Norwegia (16.05.2009)
2. Can.gif Kanada (26.05.2009)
3. Fin.gif Finlandia (30.05.2009)
4. Rus.gif Rosja (07.06.2009)
5. Aut.gif Austria (19.09.2009)
6. Nor.gif Norwegia (26.09.2009)
7. Ita.gif Włochy (11.10.2009)
8. Jpn.gif Japonia (17.10.2009)
9. Jpn.gif Japonia (18.10.2009)
10. Swe.gif Szwecja (24.10.2009)
11. Swe.gif Szwecja (25.10.2009)
12. Rus.gif Rosja (30.10.2009)
13. Fin.gif Finlandia (15.02.2010)

Aktualne rekordy skoczniEdytuj

Swe.gif Falun 124,0 m

Kariera szkoleniowaEdytuj

do poszerzenia

Więcej w Fandom

Losowa wiki