FANDOM

Igrzyska Olimpijskie
OlympicFlagjon.jpg
Rozgrywane Od 1 sezonu (2007/2008)
Organizator International Olympic Committee (IOC)
Mężczyźni (starty) od 2010 Can.gif Vancouver
Kobiety (starty) od 2014 Rus.gif Sochi

IOC.png Igrzyska Olimpijskie – najstarsza i zarazem największa międzynarodowa impreza sportowa organizowana co 4 lata w różnych krajach, pod hasłem szlachetnego współzawodnictwa i braterstwa wszystkich narodów Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.

Nowożytne letnie igrzyska olimpijskie odbywają się od 1896 roku (Ateny), a zimowe od 1924 (Chamonix). Nowożytne igrzyska olimpijskie nawiązują do tradycji starożytnych igrzysk greckich. Przez większość sportowców igrzyska olimpijskie są traktowane, jako najważniejsze zawody sportowe, a złoty medal olimpijski, jako najcenniejsze trofeum; wyjątkiem są tu tenisiści, kolarze i piłkarze, ale międzynarodowe federacje tych sportów starają się podnieść rangę konkursów olimpijskich.

Symbole olimpijskieEdytuj

Flaga olimpijska - Najbardziej znany ze wszystkich symboli olimpijskich, flaga olimpijska odzwierciedla ideały Pierre de Coubertin – twórcy nowożytnych igrzysk. Pięć różnokolorowych przecinających się kół symbolizuje zarazem różnorodność, jak i jedność ludzi zamieszkujących Ziemię. Poszczególne kolory symbolizują kontynenty: niebieski – Europę, czarny – Afrykę, czerwony – Amerykę, żółty – Azję i zielony – Australię. Dodatkowo kolory te zostały dobrane tak, by każdy z nich pojawiał się przynajmniej raz na jakiejś fladze państwowej. Flaga olimpijska wciągana jest na maszt podczas ceremonii otwarcia igrzysk. Koła oznaczają też 5 dyscyplin sportowych w starożytności.

Oficjalnym mottem igrzysk jest łacińskie zdanie: Citius Altius Fortius, czyli Szybciej, Wyżej, Mocniej. Innym znanym cytatem opisującym olimpiadę jest zdanie: Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich jest nie zwyciężyć, ale wziąć w nich udział, podobnie jak w życiu nie jest ważne triumfować, ale zmagać się z organizmem.

Ogień olimpijski - Ogień olimpijski wzniecany jest za pomocą skupionych promieni słonecznych w ruinach świątyni Olimpii. Stamtąd sztafeta olimpijska przekazuje pochodnię olimpijską kolejnym biegaczom. Tradycja zapalania ognia sięga Igrzysk z 1928, a jego przenoszenia w sztafecie – 1936. Na koniec ogień niesiony w pochodni przybywa do miasta-gospodarza igrzysk. Tutaj w trakcie ceremonii otwarcia zapalany jest znicz olimpijski, który płonie przez cały czas trwania zawodów.

Igrzyska Olimpijskie w SJMEdytuj

IO Data Miejscowość Kraj Skocznia Uwagi
IO 2010 07.10.2010-15.10.2010 Can.gif Vancouver Can.gifKanada Whistler
IO 2014 07.11.2011-21.11.2011 Rus.gif Sochi Rus.gifRosja Krasnaya Polyana
IO 2018 xx.xx.201x-xx.xx.201x Ita.gif Bolzano Ita.gifWłochy Livigno
IO 2022 xx.xx.201x-xx.xx.201x Fin.gif Kuopio Fin.gifFinlandia Kuopio
IO 2026 xx.xx.201x-xx.xx.201x ? ? ?

Statystyki medalowe Igrzysk OlimpijskichEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki