FANDOM

Cze Harrachov (Certak HS100) - skocznia narciarska w Republice Czeskiej. Obiekt położony jest na Čertovej horze.

Cze Harrachov (Certak HS100)
Harrachov100
Kraj Cze Republika Czeska
Rok budowy 1952
Rozmiar Skoczni (HS) 100 m
Rekord skoczni NORIAKI KASAI106,5m
Letni rekord skoczni SEVERIN FREUND105m
Typ skoczni Skocznia normalna

Informacje ogólneEdytuj

W miejscowości Ptacnice, niedaleko Harrachova w 1922 roku czeski klub narciarski wzniósł skocznię narciarską, na której były możliwe ponad 30-metrowe skoki. Po dalszych rozbudowach skoczni w 1927 roku Niemiec Willy Dick poszybował na 49 m, ustanawiając rekord skoczni. Niedaleko stąd, w tej samej dolinie powstała na początku lat trzydziestych nowa skocznia narciarska, na której można było oddawać blisko 70-metrowe skoki. W 1937 roku burza zniszczyła wieżę na zeskoku, zniszczenia nie mogły być naprawione, a skocznia uległa zniszczeniu z biegiem czasu. Na Čertaku już w 1920 roku powstała pierwsza, 40-metrowa, drewniana skocznia narciarska, dzięki wysiłkowi niemieckiego właściciela hotelu. Przez lata skocznia była często powiększana, a także dobudowano do niej mniejszy obiekt. Miało miejsce wiele zawodów jak: Sudecko-Niemieckie Mistrzostwa, Młodzieżowe Mistrzostwa Niemiec i wiele ekskluzywnych międzynarodowych konkursów “Teufelsberg-Sprungläufe” (zawody na diablej skoczni), kiedy to osiągano odległości ponad 60 i 30 m. W 1946 roku oba kluby zostały połączone, a skoki przeniesiono całkowicie na Čertak . W 1952 roku obie skocznie zostały wniesione ponownie, ale już w tym czasie była idea budowy 100-metrowej skoczni narciarskiej. W 1955 roku kompleks został całkowicie odmieniony. Duża skocznia została wyprofilowana na K70, a mniejsza na K50. Dodana została także "pionierska skocznia" K30, która rok później została pierwszą w Czechach skocznią igelitową. W latach siedemdziesiątych konstrukcja była zniszczona i musiała zostać odnowiona. W 1979 roku, po głębokich zmianach, ceremonialnie otwarto nowy kompleks skoczni. Duża skocznia stała się K90, średnia K70, a mała nową K40. Profil trzech skoczni do dziś był modernizowany, co jest zasługą miejscowego architekta skoczni narciarskich J. Slavika i wciąż są dopasowane do surowych reguł FIS. W 1998 roku skocznia K90 otrzymała igelitowe pokrycie zeskoku oraz zainstalowano na rozbiegu porcelanowe tory.

Parametry skoczniEdytuj

  • Punkt K: 90 m
  • HS: 100 m
  • Oświetlenie: 300 lx
  • Igelit: -
  • Poczekalnia dla zawodników: o średnim komforcie
  • Siatka wiatrochronna: -

Zawody międzynarodoweEdytuj

W ostatnich latach brak ważniejszych zawodów.

Rekordy skoczniEdytuj

NORIAKI KASAI 106,5m

GaleriaEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki