Fandom

Wiki Ski Jumping Manager

Cortina d'Ampezzo (Italia)

498stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Cortina d'Ampezzo (Italia) - włoska skocznia narciarska.

Ita.gif Cortina d'Ampezzo (Italia)
Cortina.jpg
Kraj Ita.gif Włochy
Rozmiar Skoczni (HS) 100 m
Rekord skoczni 105,5 m Cze.gif Antonin Frydek
Typ skoczni Skocznia normalna

Informacje ogólneEdytuj

Miejscowa historia skoków narciarskich sięga 1923 roku, gdyż w tym roku została wybudowana "Franchetti-Schanze" w Zuel, na przedmieściach Cortiny. Została nazwana imieniem hotelarza, który wspierał finansowo tę inwestycję. W 1926 roku skocznia została powiększona, co umożliwiło skaczącym przekraczanie 50 metrów. W 1939 roku nastąpiło zniszczenie skoczni w Cortina, gdyż nie podołała zmieniającym się, międzynarodowym standardom. Kolejnego lata nastąpiła ponowna budowa skoczni z okazji organizowanych w 1941 roku Mistrzostw Świata. Na nowej skoczni Italia, która posiada 48-metrową wieżę najazdu, 20-letni Sepp Weiler z Oberstdorfu skoczył najdłuższy skok zawodów, a także rekord skoczni i już celebrował zostanie Mistrzem Świata, jednak zakończył zawody dopiero na 4-tym miejscu. Ważną rolę w otrzymaniu przez Weilera bardzo niskich not przez sędziów odegrali policjanci. Później wyniki zawodów zostały zanegowane z powodu wojny. Ostatni rekord skoczni wyniósł 78 metrów, a ustanowił go Fin Laaksonen. Z powodu otrzymania organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich 1956 przez Cortinę, potrzebna była kompletna przebudowa skoczni i już 8. grudnia 1955 roku nastąpiło otwarcie najnowocześniejszej wtedy skoczni na świecie.Konkurs olimpijski został wygrany przez Fina Antti Hyvarinena, który ustanowił skokiem na 84 metry nowy rekord skoczni. W kolejnych latach odbyło się tutaj wiele międzynarodowych oraz krajowych konkursów. Między innymi pierwszy Puchar Świata, dopiero w 1979 roku. Certyfikat "fisowski" był aktualny tylko do 1990 roku, a po jego wygaśnięciu Włoski Związek Narciarski nie podjął decyzji o przebudowie skoczni. Odtąd obiekt ten stał bezużytecznie. Do dziś obiekt wygląda jak amfiteatr, a potężna, stalowa konstrukcja wieży startowej, miejsca dla kibiców oraz wieże sędziowskie, wciąż są świadkami dzieła architektonicznego projektantów: Reinharda Straumanna i Guglielmo Holznera z Bolzano (Bozen) oraz Enzo Mantovi, Luciano Berti i Piero Pozzazi ze Szkoły Inżynierskiej w Bolonii.

Parametry skoczniEdytuj

  • Punkt K: 90 m
  • HS: -
  • Trybuny: 3 000
  • Oświetlenie: 2 500 lx
  • Igelit: jest
  • Poczekalnia dla zawodników: o wybornym komforcie
  • Siatka wiatrochronna: jest

Zawody międzynarodoweEdytuj

Skocznia regularnie gości skoczków, w ramach zawodów międzynarodowych, jak i regionalnych.

RekordyEdytuj

Lp. Dzień Rok Zawodnik Odległość Zawody Uwagi
1. 26 maja 2010 Fin.gifJuha-Matti Ruuskanen 93,0 m PK Sezon 5
2. 14 kwietnia 2011 Aut.gifMartin Koch 98,0 m LGP Sezon 7
3. 18 stycznia 2013 Cze.gif Antonin Frydek 105,5 m FIS Cup Sezon 2016/2017

Więcej w Fandom

Losowa wiki